Wiadomości

Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo” - wspólna akcja ZUS-u i Policji

Data publikacji 05.11.2024

Raciborscy policjanci wspólnie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych przeprowadzili spotkanie z seniorami. Miało ono na celu popularyzację wiedzy konsumenckiej wśród seniorów i ostrzeganie ich przed nieuczciwymi praktykami niektórych przedsiębiorców oraz przed oszustwami „na wnuczka” czy „na policjanta”.

Policjanci zajmujący się profilaktyką mieli okazję włączyć się w akcję wspólnie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w Raciborzu pod nazwą "Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo". Mundurowi zwracali uwagę seniorom jak nie dać się oszukać przez osoby podszywające się pod członków rodziny, policjantów lub nieuczciwych przedsiębiorców.
Policjanci przestrzegali także przed sprzedawcami wchodzącymi na rynek mediów, najczęściej proponujących niższe rachunki za prąd, gaz lub telefon, którzy nieuczciwie sugerują, że są dotychczasowymi sprzedawcami tych usług, a podstępnie zawierane przez nich umowy mogą powodować dotkliwe straty finansowe.
Mundurowi przypominali, że zasada „ograniczonego zaufania” do nieznajomych obowiązuje nie tylko dzieci. Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Oszuści wykorzystują ufność oraz dobre serce osób, które nie potrafią odmówić pomocy w trudnej sytuacji.
Dobrze, aby młodsze osoby, które dzięki bezpośrednim kontaktom z rodzicami, dziadkami i innymi starszymi osobami w rodzinie, przekazywały im niezbędną wiedzę.

Jak nie dać się oszukać?
• dzwoni telefon
• ktoś mówi, że jest Twoim wnuczkiem, krewnym…coś się wydarzyło: wypadek, choroba
• rozmówca się rozłącza, a za chwilę telefon dzwoni ponownie
• ktoś mówi, że trwa akcja policyjna, która pozwoli zatrzymać oszustów…
• pada prośba o zachowanie wszystkiego w tajemnicy
• pilnie potrzebne są pieniądze lub wartościowe rzeczy, jeśli nie masz pieniędzy, pada prośba o zaciągnięcie kredytu
• rozmówca prosi Cię o przekazanie pieniędzy wskazanej osobie lub wykonanie przelewu
Pomogłaś/eś, przekazałaś/eś pieniądze, czekasz…
Uspokoiłaś/eś się, dopiero teraz dzwonisz do wnuczka, na policję … już wiesz, że dałaś/eś się oszukać… Straciłaś/eś wszystkie swoje oszczędności!
Nie musiało się tak stać. Bądź ostrożna/y, pamiętaj:
• jeżeli rozmówca proponuje Ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego policjanta pod numerem 112 - zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź, czy rozłączyłeś poprzednią rozmowę
• Policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy
• nie działaj pochopnie pod presja czasu
• po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu, by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą
• jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.

Nie dajmy przestępcom szansy! Nie pozwólmy, aby zabrali oszczędności życia! Na Państwa sygnały policjanci czekają przez całą dobę. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że nie jest to członek rodziny, czy prawdziwy funkcjonariusz tylko oszust lub w chwili, gdy telefonująca osoba postępuje w podany powyżej sposób PROSIMY O NATYCHMIASTOWE POWIADOMIENIE POLICJI.
 

  • na zdjęciu policjant mówiący o bezpieczeństwie seniorów, seniorzy siedzą przy stole
  • na zdjęciu policjanta i przedstawicielka zusu
  • na zdjęciu policjantka opowiada seniora o bezpieczeństwie
Powrót na górę strony