Wiadomości

Przestrzegamy przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych

Data publikacji 05.04.2024

Każdego dnia do raciborskich policjantów zgłaszają się osoby, które zostały oszukane bądź które próbowano oszukać. Metod działania oszustów jest wiele i pojawiają się coraz to nowsze „pomysły” na kradzież cudzych pieniędzy. Tylko wczoraj do raciborskiej komendy zgłosiły się 2 osoby, które zawiadomiły o tym, że nieznany sprawca przełamał zabezpieczenia na znanym portalu wysyłając następnie prośby o podanie kodu "BLIK" w wyniku czego ich znajomi stracili pieniądze.

Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Ofiara musi podać specjalny kod, a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.

Wiele osób, sądząc, że koresponduje ze swoim znajomym, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. Godząc się na realizację transakcji użytkownicy, tracą pieniądze na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych z sieci społecznościowych.

Należy zwrócić szczególną uwagę, jeśli ktoś dzwoni i żąda podania naszych danych, czy kodów BLIK lub haseł do logowania do konta. Nieważne za kogo się podaje i z jakiego numeru dzwoni, a nawet, że zna nasze imię i nazwisko. Efektem takiej rozmowy może być utrata oszczędności całego życia. Pamiętajmy, że pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do naszego konta. Nie ufajmy osobom, które namawiają nas przez telefon do instalacji dodatkowego oprogramowania na sprzęcie. Jeśli damy się „nabrać”, konsekwencje mogą być dla bardzo dotkliwe.

Takiego wyłudzenia bardzo łatwo uniknąć:

  • Należy stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS);
  • Zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
  • Zawsze trzeba sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
  • Trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie pin do aplikacji mobilnej banku.
Powrót na górę strony